Sunday, 30 December 2007

Vacanta de iarna

Ce am facut in vacanta de iarna, pina acum :
In primul rind, nu prea am avut vacanta, nu mi-am luat liber decit pe 24.12 (25, 26 si 1 ian. sunt sarbatori legale). Dar, atita cit a fost, cam asta s-a intamplat :

Vizita
C&S au venit in vizita la noi pentru o saptamana (21-28); am iesit in oras, multe beri si asa mai departe :), nu prea ne-am omorit cu activitatile culturale. Cristina si cu mine am fost pe 24 la Foam, unde am vazut doua expozitii foarte interesante. Una a unui tip nascut in 1977, dintr-un road-trip prin America, socanta prin multimea de nuduri :), alta a unui fotograf american de prin anii '30-'40, specializat in fotografie jurnalistica. Extrem de diferite, dar foarte interesante.

Petrecerea de Craciun
Pe 24 seara, am facut sarmale si fripturi cu Carmen, pe urma am impodobit pomul, apoi a urmat petrecerea. Initial trebuia sa fie exclusiv romaneasca (noi doi, C&S, Alex si Carmen cu musafirii lor). Pina la urma insa l-am chemat si pe Pranjal (m-am gindit sa vada si el cum sta treaba cu pomul de Craciun si traditiile de la noi. Eram cam cu inima strinsa, ma gindeam ca va trebui sa ne chinuim cu totii in engleza din cauza lui, dar ma rog, asta e, pina la urma putem face un efort... Petit s-a dus insa pina la vecini sa ii anunte ca o sa fie petrecere si sa nu se sperie de zgomot :) ; cum vecina era singura acasa si nu e frumos sa fii singur de Craciun, a poftit-o si pe ea la o sarma - femeia a venit, a mancat sarmale, a baut vin, totul s-a incheiat cu dans la 2 noaptea. Nu a fost tocmai petrecerea romaneasca traditionala (vii, mananci de pleznesti, bei, pleci) dar a iesit foarte bine.

Un weekend cultural
Dupa ce in ultimele doua saptamani Carmen si cu mine am fost la o frumusete de sala de fitness (una din cele mai scumpe & fancy de pe aici, caci am avut doua vouchere), weekend-ul asta ne-am gindit sa ne hranim si spiritul :). Asa ca aseara am fost la un concert de jazz la BimHuis (o sala de concerte speciala pentru jazz, improvizatie, muzica de avangarda). A concertat Vienna Art Orchestra, o trupa de jazz europeana (20 de oameni : un italian, un neamtz, un francez, un slovac, un nordic etc.). Concertul a fost cel de Anul Nou de la Vienna (deci Strauss), dar in interpretare jazz. Foarte tare.
Azi am fost la Rembrandt Huis (casa in care a trait Rembrandt van Rijn intre 1639 si 1658); se afla in centrul orasului (la doi pasi de Waterloo Plein) si e amenajata ca muzeu, cu mobilierul epocii respective si cu o gramada de picturi / desene etc.
Pe urma ne-am dus la Arhivele Orasului Amsterdam. Arhivele astea au fost deschise anul asta in august, intr-o cladire veche (care a apartinut inainte unei banci), la doi pasi de biroul meu. Nu e propriu-zis un muzeu. Fostele seifuri ale bancii sunt amenajate ca expozitie, cu fel de fel de poze si harti din diverse perioade. In plus, au o sala de cinema special amenajata unde ruleaza continuu documentare despre oras, pe decade (am vazut azi doar anii '30, caci deja la 5 se inchidea si trebuia sa plecam).
In orice caz, facinante arhivele, excelenta ideea de a deschide asa ceva pentru public. Arhivele se viziteaza gratuit si iti dau si audioguide, ca la muzeu (au si in engleza). Poti sa vezi planul orasului la 1900, imagini din Nieuwemarkt (acum o piata plina de baruri si restaurante) din 1812, cind Napoleon ocupase Tarile de Jos, sau poze din anii '20-'30 cind Amsterdamul era deja "pe bicicleta", sau imagini cu Kalverstraat (strada principala de shopping) de la 1840 - cind era (!) tot strada principala de shopping. Fascinant.